onsdag 22 december 2010

Lägesrapport i juletid

Nu är familjen i Thailand! De kom i måndags och igår åkte vi till Chiang Mai för att välkomna dem. Vi åkte till deras resort som ligger lite utanför staden, det var ett riktigt paradis skulle man kunna säga. Den standarden är vi inte vana vid! Men det var väldigt trevligt att för en gångs skull få slappa vid en pool, och att äta hotelfrukost (jag kan inte beskriva hur gott det var)! På kvällen åkte vi in till stan för att gå på julfest, vi hade nämligen blivit bjudna av Ernviks som hade bjudit in några svenska familjer på fest. Det var mysigt och väldigt gott med svensk mat. Jag fick för första gången på tre månader äta ost, det var riktigt, riktigt gott!

Idag visade vi familjen staden lite, vi gick på Warorot Market och sen så besökte vi en Thai tribal craft fairtrade shop (alltså en affär med hantverk gjorda av de olika "bergsfolken", karener tex). Efter det åkte jag och Johanna hem till Mae Sariang eftersom vi skulle till hostlet på kvällen.

Men idag var det så att det var julfest i en kyrka i närheten, så många av eleverna gick dit. Därför blev det ingen julspels-övning idag, istället gick vi också till julfesten. Det var som vanligt mycket sång och dans, och så en rolig lek, som vi råkade falla offer för! Här frågar man inte efter frivilliga till lekar, utan plockar "frivilliga av kategori 2" (alltså vem som helst) och självklart skulle "farangerna" få gå upp!

Vi låtsades först att vi inte förstod att de ville ha upp oss, fast att alla kollade åt vårt håll. Men tillslut gick det inte att låtsas längre så vi fick helt enkelt gå upp och se vad som väntade! De tog upp sex andra personer också. Leken gick ut på att man skulle äta upp några påsar med kex och godis så fort som möjligt, sedan skulle man blåsa upp en balong som man skulle sätta sig på så att den sprack. De fyra snabbaste vann och de fyra långsammaste fick stå kvar och dansa en dans, som straff! Detta är en typisk förnedringslek som alla här tycker är jätte pinsam!

Först skulle de intervjua oss, och eftersom ingen känner sig säker på engelska frågade de oss på thai. Jag fick bland annat frågan om jag hade barn, alla tyckte det var jätte roligt att jag förstod frågan och svarade på thai, haha! Som tur var var både jag och Johanna bland de fyra första så vi slapp undan dansen! Men den var inte så pinsam, eftersom de inte behövde komma på dansen själva. Men de fyra offrena såg ut att skämmas ordentligt! En kille stod bara där och försökte se cool ut, snacka om att inte våga bjuda på sig själv! Jag hade lugnt kunnat stå där uppe och dansa med tre andra! Det är liksom roligare att göra bort sig när det är meningen än att stå och sjunga och göra bort sig fast det inte är meningen! Men skönt att slippa båda.

Det här måste ha blivit vår femte eller sjätte julfest så här långt. Och på julafton är vår julfest på hostlet och på juldagen är det julfest i karenbyn Choklo. Det ska bli så kul att visa familjen hur jag bor, var jag jobbar och hur det ser ut i en äkta karenby.

Det var en lägesrapport om nuläget. Imorn är sista riktiga chansen att öva julspel, jag hoppas att det kommer bli bra! Det kommer bli väldigt roligt, det är jag säker på att eleverna också tycker. Men det vore riktigt bra om de kunde sina repliker helt utantill och att allt sitter, men vi får se. De är så duktiga så det blir nog riktigt bra hur som. Imorn blir det övning, on stage, för första gången - spännande!

Kram och God Jul på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar