lördag 18 december 2010

Pepparkakor ska icke stekas!

Jag har inte känt mig så jätte pigg på sistone. Jag vet inte riktigt vad som är fel, men har liksom inte kunnat äta så mycket, faktum är att jag helt saknar aptit. Jag tror det började i lördags, om inte tidigare tillochmed... Så denna vecka har jag, då jag har tvingat mig själv att äta, levt på bland annat blåbärssoppa och gröt. Och en massa vatten. Jag har också passat på att vila en massa (förrutom då jag har varit på hostlet på kvällarna).

Det här är vårt schema under kommande dagar:

Söndag 19e:     Genrep med julspelet
Måndag 20e:    Genrep igen (alla är aldrig på plats samtidigt) + Familjen anländer i Chiang Mai
Tisdag 21a:      Åka till Chiang Mai för att välkomna familjen + Julfest hos Ernviks
Onsdag 22a:    Tillbaka till Mae Sariang för att förbereda inför julfesten
Tordag 23e:     Öva, förbereda
Fredag 24e:     Julfesten på hostlet med vårt julspel + familjen kommer till Mae Sariang
Lördag 25e:     Resa till byn Choklo för julfest

Som ni förstår har jag inte tid med att vara sjuk... Det är väldigt jobbigt att inte ha någon aptit, speciellt när man förväntas äta mat på elevhemmet varje kväll och ännu värre, när man besöker en karenby. Ris, ris, ris och mycket stark mat! Så det är ytterst viktigt att jag får tillbaka aptiten innan Choklo! Just nu kan jag inte ens tänka på karenmat utan att må illa. Not good!


Här övar jag dans med de elever som ska dansa

Idag har vi i alla fall varit lite juliga: Vi har bakat pepparkakor! Ja, det gick att få tag i ingredienser (i Chiang Mai). Vi blev väldigt glada och nöjda när det visade sig att degen blev ungefär som vanlig. Den ynka lilla detaljen att vi inte har någon ugn stoppade oss inte, vi har ju stekpannan! Och vi har hört att tidigare volontärer har provat på att steka pepparkakor, så då tänkte vi att även vi måste prova detta. Till vår förvåning blev det inte alls som vi hade tänk oss. Det blev inte pepparkakor, det blev bröd. Det smakade inte alls som det skulle! Jag måste bara säga till den som läser det här: Har du en ugn, var då väldigt tacksam för det, det skulle jag vara! Den är bra till så mycket! Haha, det har jag upptäckt först nu.
Vi har en del deg kvar som vi nog "tyvärr" måste äta upp som den är (det är ju degen som är godast ändå?). Okej, när det kommer till pepparkaksdeg har jag visst lite aptit...

Johanna med mjöl i ansiktet, det ska man
nämligen ha när man bakar pepparkakor

Resultatet, det smakar ungefär lika äckligt som det ser ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar