fredag 7 januari 2011

Skillander i landet

Den 28/12-4/1 tog vi en tur ner till havet i Phuket, tillsammans med min familj. Väldigt härligt var det! Ett par skillnader mellan den södra och den norra delen som jag noterade var bland annat:

- Solen var väldigt mycket starkare där nere än hemma. Till och med när det var mulet lyckades jag bränna mig...
- Thailändarna pratade mycket bättre engelska i Phuket
- Allt var så mycket dyrare i Phuket än vad det är i Chiang Mai!
- Det fanns svenskar överallt, man kunde inte gå en meter utan att höra svenska, se en svensk flagga, en svensk meny eller svenska kvällstidningar (ja, det såldes både Aftonbladet och Expressen). Försäljarna hade naturligtvis lärt sig några fraser på svenska också. Det värsta jag hörde var "Köp två för hundra baht, billigt! Billigare än Ullared!" Då skämdes jag faktiskt nästan över att vara svensk...

Det fanns fantastiska stränder och öar! Men, naturen i norra Thailand är absolut lika fantastisk, fast på ett annat sätt. De går liksom inte att jämföra.

Lite tankar om den så enformiga bilden som finns av Thailand:

Under tiden jag har varit här har jag allt mer börjat irritera mig på den blid som finns av Thailand, landet framstår alltid som ett enda stort sol-och bad-paradis, ingenting annat. Det finns som sagt härliga stränder och öar här, men det finns så mycket mer. Vill man uppleva kulturen på riktigt föreslår jag att man åker norrut! Chiang Mai är en perfekt stad om man är ute efter spännande utflykter, kultur och religon. Exempelvis finns det i Chiang Mai 300 tempel att besöka. Eller varför inte ta en tur upp i bergen, se den vackra naturen på nära håll och kanske besöka en by och se hur livet där är. Livet i byarna är allt annat än vad man förknippar Thailand med. Jag har fått en helt annan bild av landet under de här månaderna. Jag har upptäckt ett land som är så mycket mer än sol och bad. Ett land jag inte trodde fanns innan. Det är både härligt och nyttigt att vidga sina vyer, även fast allt man upptäcker inte alltid är bra.

Hur som helst, havet var väldigt nice men det är härligt att vara tillbaka. Det var dock lite sorgligt att säga hejdå till familjen på flygplatsen när vi skulle med olika plan! Men det var väldigt roligt att ha dem här, att få visa hur jag bor och jobbar mm. Och tack för alla presenter, speciellt de många ätbara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar