fredag 7 januari 2011

livstecken

Jag kom på att jag visst inte har skrivit sedan julafton. Eller kom på och kom på... Jag har väl haft det i bakhuvet, och kanke fått det påpekat för mig ibland... Så här kommer ett litet tecken på att jag faktiskt fortfande lever!

Så, vad har hänt sedan julafton?

25/12  Juldagen - Julfest i Choklo

På juldagen åkte vi iväg till byn Choklo för ännu ett julfirande. Familjen hade hyrt en stor bil med chafför, så förrutom oss hade vi plats med några elever också. Hostelfamiljen åkte med en bil där de även fick plats med typ 11-12 elever. Krokiga och skumpiga vägar (som vanligt), den sista biten kunde inte chaffören köra så då blev vi hämtade av några från byn. Det var ungefär 40 min på riktigt dålig väg med flakbil. Riktigt kul att åka på flak, men så obekvämt! Eleverna, som är vana vid att sitta på flak när de får åka bil, kunde sitta blixtstilla och till och med sova, medan vi satt på helspänn och kastades runt hur som helst.

Jag och Johanna har varit i Choklo förrut och det var kul att komma tillbaka, men väldigt otippat att vi faktiskt åkte till samma by, när det finns så många! Man kan verkligen säga att Choklo ligger "mitt ute i ingenstans". Det finns varken skola eller sjukhus i närheten. Människorna där är självklart inte vana vid att se vita människor så vi fick mycket uppmärksamhet som vanligt.

Min familj var väldigt farscinerade av att vi skulle sitta på golvet och äta och att man även sover på golvet. Vi fick än en gång sova i byledarens hus (vilket är det finaste huset i byn) och vi blev mycket väl omhändertagna. På kvällen var det fest med uppträdanden av olika slag. Självklart skulle vi svenskar uppträda, så vi sjöng "Nu tändas tusen juleljus", det gick förvånadsvärt bra faktiskt! Sedan skulle jag och Johanna sjunga med eleverna, så vi sjöng "This little light of mine" (igen). Sedan var det två elever som ville att vi skulle dansa med dem, samma dans som vi gjorde till julspelet (till Love shine a light). Det blev väldigt spontant, men vi kunde den ju så det gick bra! Julfesten höll på väldigt länge, de ville liksom aldrig sluta. När det inte fanns fler uppträdaden så började de fråga folk i publiken tills nån gav med sig! Det blev med andra ord många timmar sittande på trägolv den kvällen, haha. Men väldigt mysigt var det och det var härligt att vara där med våra härliga elever och familjen såklart!

26/12 Annandagen - Resdag

Dagen efter var det gudstjänst och även då skulle vi uppträda. Vi sjöng "Låt det brinna" vilket blev en katastrof enligt mitt tycke eftersom varken jag eller Johanna kunde hålla oss för skratt när vi skulle sjunga andrastämman! Familjen kunde  ialla fall hålla sig så det var ju bra, men jag kände att jag gjorde bort mig totalt, att sjunga andrastämman på "Låt det brinna" och skratta samtidigt är verkligen ingen bra kombination! Det är fortfarande sjukt pinsamt när jag tänker tillbaka på det, än är det för tidigt för att kunna skratta åt alltihop! Jag och Johanna sjöng i alla fall även Mary's boy child" med eleverna, vilket gick bra...

Sedan åkte vi till Mae Sariang, sa hejdå till eleverna, för att sedan åka vidare till Chiang Mai. Det kändes seriöst som att vi skulle åka tillbaka till Sverige och aldrig mer se våra små goa elever! Vill inte ens tänka på hur sorgligt det kommer att bli när vi väl åker hem... Hur som helst blev det en riktig bildag... 3 timmar från Choklo till Mae Sariang och sedan  timmar till Chiang Mai.

27/12 - Utflyktsdag med familjen i Chiang Mai

Denna dag tog jag och Johanna med familjen på utflykter runt om och i Chiang Mai. Först åkte vi till vattenfallet Bua Tong, ett vattenfall som man kan klättra hur mycket som helst i utan att halka eller ramla ner ifrån. Det tyckte de var häftigt, vi tyckte dock inte att det var lite imponerande denna gång, men fotfarande väldigt härligt såklart! Sedan åkte vi till templet på Doi Suthep, ett berg precis utanför stan. Där var vi ett tag sedan åkte vi vidare till Natt-marknaden i stan. Efter det var vi trötta och åkte tillbaka till hotellet!

Nu har ni fått en "liten" tillbakablick på vad jag har haft för mig. Jag fortsätter i nästa inlägg så att det inte blir allt för långt. Hoppas ni orkar läsa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar