tisdag 21 september 2010

Att plugga thai och förstå sig på kulturen...

...är inte alltid så lätt. Thail är väldigt annorlunda från både svenska och engelska. Det är svårt att hålla ordning på alla olika toner, ljud och strukturer i meningar. För att lära sig något gäller det att repetera, repetera, repetera!

Johanna som försöker plugga

Max och Tigern gillar varann (på tal om ingenting)
Kulturen här i Thailand är väldigt spännande och härlig på många sätt, men vissa saker är väldigt svårta att förstå sig på... Till exempel visar man aldrig starka känslor öppet, speciellt inte negativa. Det värsta som kan hända är att man "tappar ansiktet" - gör bort sig. En annan sak som är väldigt intessant (och svårt att förstå sig på) är vanliga "hälsningsfraser", som till exempel:

- "Hur gammal är du?" (för att veta statusskillnaden - äldre = mer respekt)
- "Vad tjänar du?" (för att veta statusskillnaden)
- "Vad väger du?"
- "Va tjock du är, du borde banta!" (thailändare är ärliga...)
- "Är du gift?"
- ...och i så fall: "Vilket preventilmedel använder du?"
osv.

Kulturkrock?

Vår lärare (Kruu Fon) berättade att folk brukar säga att hon är tjock och att hon borde banta - vi blev helt chockade eftersom hon är typiskt normal-smal (och dessutom väldigt söt)! Skönhetsidealet i Thailand är sjukt. Man ska tydligen vara smal som en sticka. När jag tänker efter har jag nog inte sett något överviktig thailändare än så länge..(?) Vi känner oss som jättar i jämförelse med människorna här. Jag menar, JAG är till och med lång!!

Skillnad?
Förövrigt så har min datorsladd (laddaren) gått sönder - jag har bara haft den i två veckor - så jag måste leta upp nån datoraffär i stan och få den fixad! Så jobbigt..

Nu är klockan över midnatt och jag måste ju upp imorn också, så nu säger jag godnatt: Godnatt!

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat med thailändskan! Ni verkar vara lika målmedvetna båda två så det här kommer nog att gå som en dans!

    Kul förresten att se att Johanna är en sådan kattälskare:) Den sidan har vi i familjen inte sett förut!

    Ha det så bra!

    Kram Ann-Sofie

    SvaraRadera
  2. OJ! vilka fragor! Men jag tycker ocksa att du ar lang, haha :) BAMSEKRAMAR fran Milano! <3

    SvaraRadera
  3. Lycka till Med thailandskan! Och akta dig for thaipojkarna! PUSS! <3<3<3 Ciao Bella, miss you!

    SvaraRadera
  4. Ann-Sofie: Kul att du har hittat till min blogg också! :)

    det är väldigt svårt att lära sig thai, men det går frammåt iaf!

    Johanna är nog inte direkt en kattälskare än, men hon har lärt sig att leva med dem (liksom jag)!

    Kram Louise

    SvaraRadera
  5. Lella: Jag vet, det är helt galet! I Sverige vore det jätte oförskämt att fråga om nåns vikt, och speciellt kommentera den!
    Miss you so much! STORA KRAMAR! :) <3

    SvaraRadera