måndag 13 september 2010

Galen trafik och härliga människor

Tredje dagen i Chiang Mai. Det känns lite som om vi är här på semester! Det kan bero på att allt är så nytt, och så blir vi så väl omhändertagna.

Igår hade vi en ganska slapp dag, vi åkte bland annat till ett poolområde för att svalka oss.


Idag började vi med att besöka vår handledare, Pee Ladda (Pee säger man till äldre), hon kunde inte prata engelska så bra, så Ulrika fick tolka. Men hon var verkligen hur gullig som helst, hon sa att hon älskade alla sina volontärer och att hon skulle ta väl hand om oss! :-)


På eftermiddagen cyklade jag och Johanna ut i stan för att utforska lite, vi tänkte ta oss till en av marknaderna. Att cykla i trafiken, i Thailands näst största stad… det var en speciell upplevelse kan man säga… Med andra ord; NÅGOT AV DET ABSOLUT LÄSKIGASTE JAG GJORT!! Trafiken är galen! Ingen stannar vid övergångsställen, ingen använder blinkers, det är moppar överallt. Som ni förstår var det ganska läskigt för två tjejer som är vana vid den snälla trafiken i Sverige... Jag tror att folk tyckte det såg lite roligt ut att vi hade hjälmar på oss, haha!


I alla fall kom vi tillslut fram till marknaden! Vi gick till en skoaffär för att hitta varsitt par flip flops. Väl där upptäckte vi att de allra flesta skorna var i stolekarna 5-7, så vi frågade om de hade större skor. Expediten blev förvånad, sedan när jag tog av mig skorna började hon att skratta! Jag: ”Are you laughing at my feet?!” Hon: började prata på thailändska och ropade dit fler expediter för att komma och kolla. Jag har storlek 39, det är inte så stort!? Haha! Johanna som har storlek 40 hade bara två par skor att välja på!



Efter vår lilla shoppingtur tog vi oss hem på samma sätt i trafiken, vi märkte plötsligt att alla bilarna åkte mot oss, det var tydligen enkelriktad första biten! Scaaaaary! När vi kom hem åkte vi med Ulrika till en stort Supermarket. Vi fick vara med om en lite annorlunda händelse: när klockan slog fem började hela personalen plötsligt att dansa, med inövade steg, till nån poppig låt som spelades ut i högtalarna. Ingen såg ut att bry sig medan vi bara stod där och glodde. De gör tydligen så varje dag.. Haha! En mindre överraskning var att de varje dag klockan sex tydligen sjunger nationalsången medan alla stannar upp i sitt handlande…

Bilder på kungen och drottningen finns överallt.

Jag måste ändå säga att jag fått ett mycket bra första intryck av det här landet, människorna är så trevliga, kulturen är väldigt spännande och klimatet är mycket bättre än Sveriges (trots att jag knappt klarar av värmen )!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar