onsdag 15 september 2010

En händelserik dag

Idag har varit en mycket händelserik och spännande dag. Jag och Johanna hade inget speciellt på schemat förrän på kvällen, så vi tog tillfället i akt att göra en utflykt till templet Wat Phrathat Doi Suthep som ligger uppe på ett berg i Chiang Mai. Det var jätte intessant att se templet, munkar, nunnor och troende buddister utöva ritualer, sedan var det självklart en hel del turister där med (liksom vi). Vi begick väl tyvärr en del klassiska turistmisstag, tex blev vi lurade på pengar av en liten flicka. Jag frågade om jag fick ta kort på henne och hon sa ja, sedan sa hon efteråt att det kostade pengar. Hon hade självklart inte kommit på den idén själv, utan hade säkert fått uppgiften av sina föräldrar... Hon var iallafall väldigt söt, och fick några Baht (motsvarande säkert en krona eller mindre).


Den lilla flickan.


En munk.

Jag framför Buddha.

Barfota ska man vara i tempel.
 Vi hade bestämt med taxi/bussschaffören att vi skulle betala 80 baht upp och ner om han kom och hämtade oss efter två timmar, vi betalade först 50. Men sedan när vi skulle åka igen så sa han att vi skulle betala 50 till i var. Vi blev lite upprörda över att han ljugit, men egentligen gällde det kanske 5 kronors skillad i priset - det är sjukt hut billigt det är här! Men ändå, vi måste allt bli bättre på att pruta, för det går verkligen om man kan!

På kvällen åkte vi och hälsade på hostlet i Chiang Mai - där det bor karener som går eftergymnasiala utbildningar. De var verkligen hur härliga som helst! Man blev genast indragen i gänget och de var hur roliga som helst. Första frågan var "What's your name?" och andra frågan "DO YOU HAVE A BOYFRIEND?!" haha!


Härliga tjejer! :-)
När vi kom hem väntade en överraskninge - en orm hade tagit sig in i huset. Den hade på nåt vis hamnat under en stor elefantprydnad, där den låg död... Jag är verkligen inte förtjust i ormar så jag tyckte att det var jätte äckligt. Men det läskigaste är ju att ormarna här ofta är mer eller mindre giftiga... Ulrika sa iallafall att det var första gången de hittat en orm i huset. Förhoppningsvis den sista också!
Ormen.
Bilden på den stackars ormen får avsluta mitt inlägg. Idag har som sagt varit en händelserik dag, nu måste jag gå och lägga mig. Imorn börjar vi läsa thai!

Godnatt!

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder! Gud vad jag saknar dig nar jag laser pa din blogg! I'm proud of you too dear friend! Lots of LOVE! PUSS fina!

    SvaraRadera
  3. hej lousie! kul att marita lade upp länken till din blogg. vi kommer att följa dig! så spännade allt kommer att vara!
    hälsningar från Annika E

    SvaraRadera
  4. Annika: Kul att ni följer mig!

    SvaraRadera