torsdag 21 oktober 2010

Fullt upp innan flytt!

Aaah! Nu är det bara två dagar kvar till flytten till Mae Sariang! Vilket betyder två saker:
1. Vårt softa liv i Chiang Mai är härmed slut
2.  Nu börjar äventyret på allvar!

Spännande, läskigt, förväntansfullt

Idag har vi ägnat hela dagen åt förberedelser inför flytten. Först åkte vi en fotoaffär och framkallade lite bilder som vi ska ha i huset och så tog jag visumbilder. Sedan åkte vi till Carrefour (typ ett väldigt stort Coop) och handlade mat och andra varor som vi antagligen inte kommer kunna hitta i Mae Sariang. Självklart kommer vi kunna köpa mat där, men utbudet är inte alls lika stort som i Chiang Mai. Sedan åkte vi till en affär som heter Yok, där man kan hitta många västerlänska varor, bland annat bakprodukter, till helt okej priser (västerlänska varor är annars ganska dyra).

Efter språklektionen bakade vi morotskaka. Det ska vi bjuda khruu Fon på imorn (vi ska även bjuda på middag). Anledningen är helt enkelt att vi imorn har vår sista thai-lektion och vi vill passa på att tacka henne för att hon är en så bra lärare och person! Kakan blev hur som helst hur god som helst, hoppas vi lyckas lika bra med maten..

Förresten! Jag tror att jag faktiskt börjar vänja mig lite med den kryddstarka maten. Här om dagen åt vi på en resturang tillsammans med Ewa och Ingvar (svenskarna vi bor med för tillfället). Jag och Ewa beställde samma maträtt (kycklingwok med cassewnötter). När vi nästan hade ätit upp påpekade hon att chilin smakade alldeles för mycket i maten. Jag, förvånad: "vilken chili?" Jag hade alltså inte ens märkt att det var stora chilibitar i maten, jag trodde att det var paprika! Jag var chockad att jag hade kunnat äta utan att ens märka den starka smaken. Haha, ibland överrsakar man sig själv! ;)

Annars har det regnat mycket de senaste dagarna, alltså väldigt mycket. Igår var hela vår gata översvämmad. Det blir alltid stora pölar (läs floder) på gatan efter regnskurarna, men igår var det ganska extremt, en decimeter djupt vatten att vada igenom! Med andra ord, det märks att det är regnperiod.

Ha det bra så länge! Skriver snart igen.

1 kommentar:

  1. Hej Louise!Jag förstår att det är pirrigt för dig/er nu inför flytten!
    Tänker på er!
    Massor av kramar!
    Mamma

    SvaraRadera