söndag 17 oktober 2010

När två kulturer möts och krockar

Igår kunde jag inte sova, jag somnade nog inte förän klockan tre. Inte hann jag sova speciellt länge innan väckarklockan ringde! Klockan sju kom Pete (engelsk missionär) och Jirasak (vår ena handledare) och hämtade oss, och så bar det av till en by, ungefär mellan Chiang Mai och Chiang Rai, där det pågick ett ungdomsläger.



Väl framme möttes vi av den vackraste utsikten jag sett hittills - höga, gröna berg uppenbarade sig på alla sidor om oss, på så nära håll. Men det jag fick uppleva nästkommande timme var inte trevligt alls, enligt mig. En man undervisade ungdomarna om "att vara förberedd" inför äktenskapet. Jag och Johanna fick översättning av varsin tonåring, min tolk var tyvärr inte speciellt bra på engelska. Det kanske var där det gick fel.

Min upplevelse av undervisningen var i alla fall att han pratade om att man måste gifta sig med en kristen och om man inte gjorde det skulle ens barn inte att ha "rent blod". Sedan fick jag översatt att kvinnan är oren om hon har sex innan äktenskapet. Jag var så arg att jag höll på att koka över. Men det enda jag kunde göra var att sitta där och lyssna sammanbitet. Den lilla killen som översatte åt mig verkade tycka att allt som sades var helt naturligt. Kulturkrock!

Vi pratade senare med Pete och frågade om han kunde förklara lite mer om vad undervisningen egentligen handlade om, och om det var så illa som vi hade upplevt (speciellt jag). Efter att han hade förklarat förstod vi att vi inte hade fått hela översättnigen, utan bara det mest extrema. Jag var inte lika arg längre, även fast jag absolut inte höll med om mycket av vad som hade sagts. Men jag förstod lite mer i alla fall. Det finns många olika perspektiv på saker och ting. Något som är självklart för oss är främmande för andra, och vice versa. Den svenska kulturen och karenkulturen är nog så olika de bara kan bli.

Sedan när vi skulle äta lunch behövde vi inte stå i kö som alla andra, utan vi fick sitta i ett särskilt rum, med "de viktiga personerna" där maten var framdukad på bordet. Förrutom jag och Johanna var det en till kvinna, och sedan en massa gubbar.

Efter lunchen fick vi i alla fall lyssna på en man som var mycket trevligare att både se och lyssna på. Vi förstod inte så mycket, eftersom vi inte fick någon riktig översättning, men det märktes att han var en mycket bra talare - och det var inte svårt att förstå att han hade humor också.

Sedan var det sport - fotboll för killar och volleyboll för tjejer (som vanligt). Vi kollade på och pratade lite med trevliga människor och åt glass.


Barnen hängde på glass"bilen"


1 kommentar:

  1. Hallå Louise!Det är så skönt att veta att du är frisk igen!Roligt att se dina fina bilder från helgen!
    Kram/mamma

    SvaraRadera