tisdag 12 oktober 2010

thailändare och faranger

Idag har det egentligen inte hänt så mycket, men det kan ju vara trevligt med en uppdatering i alla fall! Både jag och Johanna satt uppe till typ två på natten igår och skrev blogginlägg... Det tar faktiskt mycket längre tid än man tror, dessutom tar det typ hundra år att ladda upp bilder! Därför var det skönt att vi inte hade något inplanerat på förmiddagen.

Klockan tolv tog vi en song teow (minibuss-taxi) till Ernviks där vi åt lunch. Efter det åkte vi med Ulrika och de två amerikanska gästerna, Ester (som är över 80 år) och hennes dotter Sheila, till ett spetälske-sjukhus där det fanns ett museum och en affär med hantverk. Efter det åkte vi till en karenaffär (även den full med hantverk). Där fick jag och Johanna chansen att göra vår thai-läxa, som gick ut på att intervjua en thailändare om hans/hennes familj. Det var kul, men det är så svårt att förstå när de pratar fort!

Sedan var det dags för thai-lektion, men den blev tyvärr iställd. När vår lärare kom sa hon att hon inte mådde bra och frågade om vi kunde ställa in. Det var dumt, eftersom vi nu fick en lektion mindre, som vi knappast kommer kunna ta igen själva. Jag böjar bli lite stressad av att det är så få lektioner kvar - vi är ju långt ifrån fullärda..! Men det var även tråkigt att vår lärare inte mådde bra. Hon har tidigare varit väldigt öppenhjärtig och berättat om sina problem för oss. Så idag märkte vi med en gång att det hade hänt något...  Hoppas att det inte var så allvarligt att hon ställer in morgondagens lektion också bara.

Istället för att plugga spenderade vi tiden med att slappa - typiskt. Sedan gick vi ut på nattmarknaden (Night Bazaar). Nattmarknaden är varje kväll och vi hade inte varit där än, så vi tänkte att det var värt att kolla in. Dessutom är det bara att gå över bron för att komma dit. Men vilken besvikelse det var. Bara en massa faranger (västerlänska turister) överallt! Rena motsatsen till Sunday market som är mysig och där det mest är thailändare. Det enda positiva var de goda pankakorna jag åt (med banan och choklad) - yummie!

Jag gillar inte att bli sedd som turist. Alla bara antar att jag inte förstår eller kan säga ett ord på thai. Att thailändare alltid är jätte trevliga utåt och verkar älska västerlänningar, betyder inte att de inte har några fördomar eller snackar skit bakom våra ryggar. Jag tror att det är så i det här landet, att är du vit så kommer du aldrig att bli betraktad som thailändare, du kommer alltid att vara "farang" i deras ögon. Men det är ännu värre om du är svart, thailändare har ingen större respekt för afrikaner... Jag vet inte hur det är i resten av landet, men i Chiang Mai är det väldigt ovanligt att man ens ser svarta människor.

Jag har även märkt att de inte behandlar djur helt rätt i det här landet. På marknaden kan man köpa fåglar som är instängda i små, små burar för att sedan släppa dem fria. Du kan också se män som går omkring med elefanter på stan (typ i trafiken) för att locka turister... Inte helt rätt.

Jag känner att det här inte blev världens mest positiva blogginlägg, men så är det ibland! (det ska inte bli en vana, jag lovar) Imorn har vi ingenting på schemat förrutom språk, så då ska vi nog testa den lilla poolen vi har på gården!

Ha det bra där borta i Sverige (eller var ni nu befinner er)! Kramar från Thailand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar